Page 1 of 1

Gmax transparens settings

Posted: 22 Oct 2010, 15:21
by John
Det kan volde problemer at få transparens til at virke som ønsket, når man designer scenery til Flight Simulator og bruger Gmax. Der er mange kombinationsmuligher i Gmax, og det er ikke altid til at regne ud, hvad de forskellige betegnelser i Gmax betyder i praksis. Dertil kommer at dokumentationen i bl.a. FS SDK' en er ikke så ligetil. Et problem kan f.eks. være, at ting, der er bagved dét, der er transparent, forsvinder. Her er et tip til Gmax-settings, der skulle sikre mod dette fænomen.

I dette eksempel er der brugt en texture med Alpha men det skulle være muligt blot at lave et material. Her er texturen defineret i Diffuse. Man kan evt. definere en natudgave af texturen i Self-illumination-slottet, men det er jeg ikke sikker på er nødvendigt!

Image

Klik herefter på Set Default Transparent-knappen således, at Source Blend er defineret som SrcAlpha og Destination Blend er defineret som InvSrcAlpha. Sæt herefter hak ved Z-Test Alpha og flyt skyderen Alpha Test Level til omkring 128. Under Alpha Test Mode, vælg Greater. Til sidst sættes der hak ved Z-Write Alpha.

Image

Credits til "rhumbaflappy" og http://www.fsdeveloper.com

Re: Gmax transparens settings

Posted: 13 Jan 2011, 17:26
by John
Hvis man ønsker semi-transparens (f.eks. på vinduer) kan disse material settings bruges:

1. Default Transparent med Source Blend: SrcAlpha og Destination Blend: InvSrcAlpha
2. Z-Test Alpha: ON
3. Alpha Test Mode: Greater
4. Final Alpha Blend niveau på omkring 0.5
5. Z-Write Alpha: ON

+ en diffuse texture med Alpha niveauet et sted på gråscalaen

/John