Det kan volde problemer at få transparens til at virke som ønsket, når man designer scenery til Flight Simulator og bruger Gmax. Der er mange kombinationsmuligher i Gmax, og det er ikke altid til at regne ud, hvad de forskellige betegnelser i Gmax betyder i praksis. Dertil kommer at dokumentationen i bl.a. FS SDK' en er ikke så ligetil. Et problem kan f.eks. være, at ting, der er bagved dét, der er transparent, forsvinder. Her er et tip til Gmax-settings, der skulle sikre mod dette fænomen.
I dette eksempel er der brugt en texture med Alpha men det skulle være muligt blot at lave et material. Her er texturen defineret i Diffuse. Man kan evt. definere en natudgave af texturen i Self-illumination-slottet, men det er jeg ikke sikker på er nødvendigt!
Klik herefter på Set Default Transparent-knappen således, at Source Blend er defineret som SrcAlpha og Destination Blend er defineret som InvSrcAlpha. Sæt herefter hak ved Z-Test Alpha og flyt skyderen Alpha Test Level til omkring 128. Under Alpha Test Mode, vælg Greater. Til sidst sættes der hak ved Z-Write Alpha.
Credits til "rhumbaflappy" og http://www.fsdeveloper.com