John
Site Admin
Posts: 1834
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Gmax transparens settings

Det kan volde problemer at få transparens til at virke som ønsket, når man designer scenery til Flight Simulator og bruger Gmax. Der er mange kombinationsmuligher i Gmax, og det er ikke altid til at regne ud, hvad de forskellige betegnelser i Gmax betyder i praksis. Dertil kommer at dokumentationen i bl.a. FS SDK' en er ikke så ligetil. Et problem kan f.eks. være, at ting, der er bagved dét, der er transparent, forsvinder. Her er et tip til Gmax-settings, der skulle sikre mod dette fænomen.

I dette eksempel er der brugt en texture med Alpha men det skulle være muligt blot at lave et material. Her er texturen defineret i Diffuse. Man kan evt. definere en natudgave af texturen i Self-illumination-slottet, men det er jeg ikke sikker på er nødvendigt!

Image

Klik herefter på Set Default Transparent-knappen således, at Source Blend er defineret som SrcAlpha og Destination Blend er defineret som InvSrcAlpha. Sæt herefter hak ved Z-Test Alpha og flyt skyderen Alpha Test Level til omkring 128. Under Alpha Test Mode, vælg Greater. Til sidst sættes der hak ved Z-Write Alpha.

Image

Credits til "rhumbaflappy" og http://www.fsdeveloper.com
John
SimNord
John
Site Admin
Posts: 1834
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Gmax transparens settings

Hvis man ønsker semi-transparens (f.eks. på vinduer) kan disse material settings bruges:

1. Default Transparent med Source Blend: SrcAlpha og Destination Blend: InvSrcAlpha
2. Z-Test Alpha: ON
3. Alpha Test Mode: Greater
4. Final Alpha Blend niveau på omkring 0.5
5. Z-Write Alpha: ON

+ en diffuse texture med Alpha niveauet et sted på gråscalaen

/John
John
SimNord

Return to “General discussion”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest